Doorgaan naar hoofdcontent

Het einde van RawTill4, Terug naar TSS

Het is bijna zover, de 40dagentijd is bijna over.
Daarmee eindigt voor mij ook de RawTill4 tijd.
De tijd met veel fruit, veel vezels en vitaminen.
Enerzijds een heerlijke tijd om zo van fruit te kunnen genieten, aan de andere kant miste het variatie.
Die variatie zit hem natuurlijk deels in het kostenaspect.
Fruit is duur, en dat merkte je in onze wekelijkse boodschappen.
Ook was de smaak wisselend, de ene week waren de bananen echt heerlijk om vervolgens de andere week heel gewoontjes te zijn.
Ook een lading groene bananen was nou niet echt een handige optie, zoals het later bleek.
Om die dingen te laten rijpen is echt wel veel tijd voor nodig.

De laatste twee weken hadden we ook een probleem met onze appels, die lopen op het eind van het seizoen en dat kun je merken doordat we meer uitval hadden.
Hier en daar werden ze bruin aan de binnenkant, we hebben er toen maar appelmoes van gemaakt.
Dat gaf de minste verspilling.
En natuurlijk nieuwe kopen om op te eten.

De lessen geleerd

Kijk goed naar het fruit, is er een bepaald merk bananen die je voorkeur heeft.
Koop die dan. Dat er zoveel verschil in merk kon zijn wist ik  niet.
Bij het eten van de appels merk je wel als ze wat minder worden, misschien tijd voor nieuwe oogst of een ander merk.
Het is wel kostenbesparend om de wat oudere appels te kopen en zolang ze goed zijn kan dat ook prima. Op een kistje appels heb je gauw €2,50 korting en ten opzichte van de wat duurdere appels loopt dat alleen maar op.
Een derde fruit introduceren kan ook geen kwaad.
Ik had meestal wat gedroogd fruit bij mij op het werk, wat ook heerlijk was.

Een belangrijke les voor mij als diabeet is toch wel het effect wat fruit kan hebben.
Ik kan meer koolhydraten eten en hoef dan minder insuline te spuiten.
Dit geeft te denken hoe ik fruit misschien beter in kan passen in mijn normale eetstyle.
Hier en daar wat meer fruit kan ook daar misschien een positief effect hebben.

Wel is het zo dat er momenten zijn(vooral na 1600 uur) dat je zin in iets anders hebt, en daar dan weer teveel van gaat eten. Eigenlijk wil dat ook zeggen dat je nog niet genoeg eet.
Dus de 8 bananen en 6 appels op een dag was niet genoeg, terwijl ik daar zo nu en dan ook een handje noten aan toevoegde en gedroogd fruit.
Wat ik dan ook nog een keer wil uittesten is hoeveel ik kan eten als ik de insuline niet verlaag.
Ben bang dat het richting het dubele gaat.

Ook heeft het geloof in de 40 dagen een rol gespeeld.
We lazen elke dag uit het 40dagen boekje en zo paseren na het eten soms wat geloofszaken.
Een verhaal wordt soms ook weer op een andere manier uitgelegd.
Dat geeft voldoening en herkenning en doordat je bewust met je eten bezig bent, sta je ook stil wat een ander niet heeft.
Hoe rijk wij zijn dat we elke dag eten op tafel kunnen zetten waar wij zin in hebben.

En nu?

Terug naar eten volgens The Starch Sollution, dus veel koolhydraten en weinig vetten en eiwitten.
The Starch Sollution is een vegan lifestyle waarbij je "Whole food" eet. Dus niet het sap, maar de appel. Volkoren pasta, volkoren brood,  veel peulvruchten, en groene groentes.
Ontbijten doe ik met havermout dat een nacht met water en chiazaad in de koelkast staat.
's ochtends een banaan en appel erbij en smullen maar.
Brood met een eigen spread of zelfgemaakte pindakaas.

Dus we gaan weer heerlijk genieten.


Word een planteneter, word gezond, word diegene waar je van houd.

Berend Ytsma

Reacties

Populaire posts van deze blog

How Not to Die: longziekte

"How Not to Die" is de titel van het boek dat Dr. Michael Greger heeft geschreven. Dr. Greger behandeld op nutritionfacts.org bijna elke dag literatuur en onderzoeken die gedaan worden voor een grote verscheidenheid aan ziektes. In dit boek geeft hij de top 15 ziektes aan, waaraan veel Amerikanen dood aangaan, en wat er aan te doen is. In deze blog en de komende zal ik proberen om van elk hoofdstuk een korte begrijpende samenvatting te maken, zodat het besef wat eten kan doen nog meer naar buiten kan treden. Hoe niet dood te gaan aan Longziekte In Amerika staat longziekte op plaats nummer twee waar mensen aan dood gaan, en net zoals bij hart- en vaatziekte is het grotendeels te voorkomen. Longziekte komt voor in vele vormen, maar de 3 typen waar de meeste mensen dood aan gaan zijn long kanker, COPD, en Astma. Meer dan 160.000 mensen gaan jaarlijks dood aan de gevolgen van longkanker welke grotendeels door het roken komt, Maar een gezond dieet kan misschien de D

Diabetes type 1 en TSS

Diabetes type 1 en TSS Ik heb nu bijna 11 jaar diabetes en ben sinds een ongeveer een jaar plantaardig. Een diabeet kan niet zomaar zijn eetpatroon omgooien, daar is planning, nadenken en proberen voor nodig. Toen wij de stap wilden maken van een vegetarisch naar veganistisch hebben we bewust afgesproken om ruimte te laten voor een aantal zaken. En dat ging eigenlijk over het broodbeleg. Ik at mager vlees op brood en kaas, beide zitten weinig koolhydraten in wat ik dus ook gewend was. We hadden een cursus bij Boele Ytsma besteld die ook bewust verdeeld was over 100 dagen, zodat we als ik ergens tegen aanliep de tijd had om een oplossing te zoeken. In aanloop van die cursus ben ik gaandeweg vlees gaan weglaten en later ook de kaas. Daar voor in de plaats kwam zelfgemaakte hummus. (Bij ons is hummus ook de bonenspreads die we maken.) Als diabeet tel je koolhydraten, dan weet je hoeveel insuline je ongeveer moet spuiten, daar is ook je “dieet” op ingesteld. Mijn die

Koolhydraatarm eten

Op moment van schrijven is er net weer een nieuwe Diabc uitgekomen en ook deze keer weer boordevol met artikelen over Koolhydraatarm eten. Ook vorige maand was dat zo, en eigenlijk is er in de afgelopen jaar geen enkele uitgekomen die geen artikel over koolhydraatarm eten. Vorige maand had ik mij ook al beklaagt en me uitgeschreven voor de nieuwsbrief. Ja, ik begrijp best dat voor veel mensen het koolhydraatarm eten een oplossing is voor hun diabetes type 2 probleem, maar het lijkt net of er geen andere oplossing is. Een artikel van Dr Hanno Pijl in de laatste Diabc geeft daarin ook een goede hint. " Artsen weten te weinig van voeding" In dit artikel komt naar voren dat je zetmeelrijke producten moet schrappen uit je menu, maar dan vraag ik waarom? Dr McDougal en Dr Greger en nog vele anderen Amerikaanse doktoren leggen nou juist de nadruk op koolhydraatrijke voeding, en ja daar genezen diabetes type 2 patiƫnten van diabetes. Hoe kan het, dat dokter Hanno Pijl v